9.00 – 9. 30 – UROCZYSTE OTWARCIE KONFERENCJI
dr hab. Andrzej Urbanek prof. Akademii Pomorskiej w Słupsku,
Prorektor ds. Kształcenia AP w Słupsku
9.30 – 10.00 – Jarosław Feliński
Prezes Stowarzyszenia Inspektorów Ochrony Danych Osobowych w Warszawie
TEMAT:
Zarządzanie bezpieczeństwem informacji – wyzwanie interdyscyplinarne
OPIS:
Celem wystąpienia jest określenie znaczenia pojęć [taksonomia] i prawno-organizacyjnych zasad strukturalnego zarządzania bezpieczeństwem informacji. Prawne i techniczne aspekty ochrony informacji na gruncie szkoły i placówki konieczne minimum oparte o przepisy prawa wiążące dyrektora szkół i komentarz do stanu faktycznego na wybranych przykładach w tym uchybienia i zaniedbania. Wytyczne na nowy rok szkolny.
10.00 – 11.00 – Joanna Wachowiak
Ei System – Poznań
TEMAT:
Druk 3D – jak wykorzystać innowacyjne narzędzia na lekcjach.
OPIS:
Uczestnicy dowiedzą się:
– jak wykorzystać druk 3D na zajęciach,
– jak angażować dzieci i młodzież na nowoczesnych zajęciach,
– drukarka 3D to nie tylko drukowanie gotowych modeli ale i elementy projektowania,
które można wdrożyć na zajęciach,
– przykładowe pomysły na zajęcia z wykorzystaniem drukarki Banach,
– wykorzystanie długopisów 3D na lekcjach i zajęciach dodatkowych.
11.00 – 11.30 PRZERWA KAWOWA
11.30 – 12.00 – dr hab. n. med. i n. zdr. Paulina Wojtyła-Buciora prof. AK – Akademia Kaliska
TEMAT: Zachowania zdrowotne uczniów szkół licealnych oraz studentów na podstawie ogólnopolskich, populacyjnych badań epidemiologicznych.
OPIS:
Ogólnopolskie, randomizowane badania przeprowadzono w roku 2019/2020 w grupie 15 578 respondentów. Założeniem badań było zbadanie, zidentyfikowanie oraz poddanie ocenie ryzykownych zachowań zdrowotnych z zakresu żywienia, aktywności fizycznej, palenia tytoniu, spożywania alkoholu, przyjmowania narkotyków i dopalaczy przez uczniów szkół średnich oraz studentów w celu szybkiego zapobiegania im poprzez tworzenie programów polityki zdrowotnej.
12.00 -12.30 – dr. inż Lucyna Pyzik
ON-Line EDUCATION – Warszawa
TEMAT: Jak bezboleśnie przygotować uczniów do egzaminu zawodowego Inf02
OPIS:
Podczas konferencji przedstawię propozycję zastosowania nowatorskiego systemu egzaminacyjnego z bazą danych zawierającą zestawy zadań egzaminacyjnych. Zaliczenia lub egzaminy przeprowadzane są na maszynach wirtualnych połączonych w jedną sieć VPN. Dzięki zastosowaniu systemu wirtualnych laboratoriów nauczyciel może śledzić poczynania uczniów w czasie egzaminów. W systemie egzaminacyjnym nauczyciel może korzystać z gotowych zestawów zadań względnie z dostarczonych zadań tworzyć swoje zestawy zaliczeniowe. System pozwala również na samodzielne opracowanie zadań i tworzenie z nich zestawów egzaminacyjnych.
12.30 -13.00 – Agnieszka Gałajda Główna specjalistka ds. szkoleń cyfrowych WCIES, Eduwarszawa.pl
TEMAT: Jedno miasto – jeden standard
OPIS: Usługa Microsoft Office 365 to połączenie klasycznego sposobu uczenia się z rozwiązaniami cyfrowymi. Rozwija umiejętność pracy zespołowej i sprawia, że dziecko zdobywa umiejętności niezbędne we współczesnym świecie. Office 365 pozwala oszczędzić nauczycielom cenny czas, którego brak często powoduje, że nie są oni w stanie poświęcić swoim uczniom wystarczającą dużo uwagi. Narzędzia służące do zdalnego nauczania można wdrożyć w swojej szkole czy domu zupełnie bezpłatnie (Office 365 A1).
Eduwarszawa.pl to narzędzia do pracy zdalnej, pakiet biurowy Microsoft Office 365 ProPlus (Office 365 A3), poczta elektroniczna, ale też możliwość integracji z e-dziennikiem, arkuszem organizacji pracy szkoły, systemami rekrutacji i innymi, wykorzystywanymi przez warszawskich nauczycieli i uczniów oraz pracowników administracji. To nowa, bezpieczna, wygodna i wiarygodna przestrzeń, do której stopniowo przenoszone będą kolejne procesy związane z organizacją warszawskiej oświaty.
13.00-14.30 – LUNCH
14.30 – 14.45 – dr Mateusz Nitka
Akademia Pomorska w Słupsku
TEMAT: Dziecięcia motywacja wywołana inspiracją – LEGO® Education w szkole podstawowej.
OPIS: Celem wystąpienia będzie zaprezentowanie możliwości rozwiązań LEGO® Education na bazie kilkuletnich doświadczeń jako kompleksowego wsparcia dla nauczyciela, dzięki któremu prowadzone są praktyczne zajęcia, rozwijające kluczowe kompetencje u uczniów na każdym etapie edukacji: począwszy od żłobka a kończąc na szkole średniej. Szeroka gama rozwiązań LEGO® Education umożliwia atrakcyjne realizowanie materiału z wielu dziedzin i różnych przedmiotów na wszystkich etapach kształcenia – w wystąpieniu szczególny akcent zostanie zwrócony na szkołę podstawową. Połączenie tradycyjnych klocków LEGO® z inteligentnym oprogramowaniem umożliwia tworzenie niebanalnych konstrukcji i projektów rozwijających umiejętności związane m.in. z inżynierią i robotyką.
14.45-15.00 – Jacek Kawałek
Zespół Szkół Nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Kołobrzegu
TEMAT: Realizacja STEAM w szkolnych projektach 3D
OPIS: S cience – nauka T echnology – technologia E ngineering – inżynieria A rts – sztuka M aths – matematyka
Zaprezentuje jak realizacja projektów z wykorzystaniem technologii 3D daje niesamowite efekty w rozwijaniu rożnych zainteresowań uczniów, a przede wszystkim uczy pracy w grupie. Dzięki temu uczniowie mają możliwość wykazania się i rozwijania w tych dziedzinach w których na tradycyjnych zajęciach nigdy by im się to nie udało.
15.00 – 15.15 – dr Robert Parol
Akademia Pomorska w Słupsku
TEMAT: Rozwój zawodowy w perspektywie przemysłu 4.0.
OPIS: Wystąpienie dotyczy wyzwań wynikających z przemian zachodzących w przemyśle w odniesieniu do szeroko rozumianego rozwoju zawodowego człowieka. Obszary takie jak sztuczna inteligencja, rzeczywista świadomość sytuacyjna, Internet rzeczy i inne nowe obszary mające zastosowanie w przemyśle stają się wyzwaniem dla społeczeństw między innymi w obszarze edukacji i rozwoju zawodowego.
15.15 – 15.30 – dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof.
Uniwersytet Zielonogórski
TEMAT: Terapia muzyką szansą dla człowieka.
OPIS: erapia muzyką szansą dla człowieka Wystąpienie obejmie wybrane zagadnienia z zakresu muzykoterapii, jej problemów teoretycznych i praktycznych. Nakreśla kierunki i rodzaje pracy z wykorzystaniem muzykoterapii.
15.30 – 16.00 PRZERWA KAWOWA
16.00 – 16.15 – dr hab. Małgorzata Przybysz-Zaremba, prof.
Państwowa Uczelnia Zawodowa im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
TEMAT: Dziecko z zespołem FASD. W kierunku pomocy i wsparcia dziecka oraz jego rodziny
OPIS: Alkoholowy zespół płodowy (foetal alcohol syndrome – FAS) oraz poalkoholowe spektrum zaburzeń rozwojowych (fetal alcohol spectrum disorder – FASD) są konsekwencjami spożywania alkoholu przez kobietę ciężarną. Wielkość uszkodzenia płodu zależy jednak od ilości spożywanego alkoholu, długości czasu a także jego mocy (wysokiej zawartości procentowej alkoholu). Badacze wskazują, że istotny jest również czas rozwoju płodu, który narażony jest na działanie alkoholu. Badania dowodzą, że po około 40-60 minutach dostarczenia przez matkę alkoholu do organizmu jego poziom we krwi dziecka jest taki sam, jak we krwi matki. Podczas wystąpienia przybliżony zostanie ogólny portret dziecka z alkoholowym zespołem płodowym FAS i poalkoholowym spektrum zaburzeń rozwojowych FASD obejmujący najważniejsze (dostrzegane) symptomy, zaburzenia i problemy, jakich ono doświadcza. Kluczowym jednak zagadnieniem będzie zaprezentowanie możliwości pomocy i wsparcia dziecka oraz jego rodziny w kontekście konieczności opracowania systemowych działań.
16.15 – 16.30 – mgr Tomasz Dobrowolski
Akademia Pomorska w Słupsku
TEMAT: Oddziaływania terapeutyczne dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych na przykładzie Przedszkola Miejskiego Integracyjnego nr 8 „Zamek Skarbów” w Słupsku
OPIS: współczesne potrzeby dzieci etapu wychowania przedszkolnego są bardzo zróżnicowane. Palcówki starają się dobierać takie metody i formy pracy, które będą gwarantowały harmonijny i wielostronny rozwój, jak najbardziej dopasowany do uwarunkowań psychofizycznych i indywidualnych potrzeb. Przedszkole Miejskie Integracyjne nr 8 „Zamek Skarbów” w Słupsku wychodząc na przeciw oczekiwaniom i zaleceniom ze specjalistycznych poradni, ciągle dopasowuje ofertę prowadzonych oddziaływania terapeutycznych, dzięki którym wychowankowie stają się bardziej samodzielni i rozwoijają swoje funkcje poznawcze. Integracja sensoryczna, EEG Biofeedback, terapii pedagogiczna, terapia ręki, muzykoterapia, rehabilitacja i terapii ruchowa to niektóre z podstawowych form udzielania pomocy w placówce, które są wspierane wieloma autorskimi programami oraz innowacjami pedagogicznymi.
16.30 – 16.45 – dr Jolanta Maciąg
Akademia Pomorska w Słupsku
TEMAT: Wybrane rozwiązania alternatywne we wczesnej edukacji
OPIS: W zmieniającym się świecie należy podkreślić wyraziste przeobrażenia na etapie wczesnej edukacji. Młode pokolenie staje się wnikliwym obserwatorem codziennej rzeczywistości zarówno w wymiarze funkcjonalnym jak i edukacyjnym. Wystąpienie traktuje o niekonwencjonalnych i alternatywnych sposobach edukowania/nauczania – uczenia się w okresie największych możliwości rozwojowych dziecka.
16.45 – 17.00 – dr hab. Dorota ZBROSZCZYK prof. UTH Radom, dr Joanna GRUBICKA AP Słupsk
TEMAT: Mobilny system do analizy i oceny poziomu zagrożenia zjawiskiem fonoholizmu,
OPIS: Prezentacja wyników badań dotyczących nadużywania smartfonów przez dzieci w ramach projektu: „Interdyscyplinarnego Inkubatora Innowacyjności 4.0.”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W ramach posteru przedstawione zostaną zagrożenia nadużywania smartfona na przestrzeń społeczną i kulturową z uwzględnieniem jej wymiaru bezpieczeństwa personalnego oraz możliwości technicznego wsparcia przeciwdziałania zjawisku fonoholizmu za pomocą aplikacji FonoStop. Prototyp mobilny systemu do analizy i oceny poziomu zagrożenia zjawiskiem fonoholizmu jest innowacyjnym rozwiązaniem przeciwdziałania według metod badawczych opracowanych przez Akademię Pomorską w Słupsku oraz ekspertów zewnętrznych.
17.00 – 17.15 – dr Joanna Ważniewska, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
TEMAT: Zagrożenia bezpieczeństwa informacyjnego i bezpieczeństwa informacji
OPIS: We współczesnym świecie informacje uznawane są za zasób strategiczny państw oraz każdej organizacji, a także są elementami rzeczywistości warunkującymi sprawne i efektywne funkcjonowanie różnych podmiotów. W literaturze przedmiotu termin bezpieczeństwo informacji stosowany jest zamiennie z terminem bezpieczeństwo informacyjne i należy podkreślić, iż bezpieczeństwo informacyjne oraz bezpieczeństwo informacji to nie synonimy. Szeroko definiowane bezpieczeństwo odnosi się do różnorodnych aspektów życia człowieka, jest zjawiskiem złożonym i wielowymiarowym a pojawiające się nowe zagrożenia poszerzają zakres pojęciowy bezpieczeństwa. Zagrożenia posiadają zmienny oraz dynamiczny charakter i trudno jest je wszystkie przewidzieć oraz sklasyfikować. Zagrożenie to z jednej strony pewien stan psychiczny lub świadomościowy wywołany postrzeganiem zjawisk, które subiektywnie ocenia się jako niekorzystne lub niebezpieczne, a także odnosi się do czynników obiektywnie powodujących stany niepewności. Bezpieczeństwo jest zarówno poczuciem braku zagrożeń, jak i rzeczywistym, realnym ich brakiem. Bezpieczeństwo informacji definiowane jest jako stan oraz proces zabezpieczenia i ochrony informacji przed niepożądanym, przypadkowym lub świadomym ujawnieniem, modyfikacją, zniszczeniem, a także uniemożliwieniem jej przetwarzania, a środki bezpieczeństwa podejmowane są w celu zapewnienia poufności, integralności i dostępności informacji. Bezpieczeństwo informacyjne to jeden z podstawowych wymiarów bezpieczeństwa według kryterium przedmiotowego. Bezpieczeństwo informacyjne to kompleks przedsięwzięć, który zapewnia bezpieczeństwo środowiska informacyjnego , a także jego formowanie, wykorzystywanie i rozwój w interesie obywateli, organizacji i państwa. Bezpieczeństwu informacyjnemu sprzyja korzystne oddziaływanie kultury informacyjnej oraz kultury bezpieczeństwa informacyjnego. Kultura informacyjna i kultura bezpieczeństwa informacyjnego wzajemnie się przenikają i uzupełniają Zagrożenia są nieodłącznym elementem życia człowieka, a całkowite ich wyeliminowanie z przestrzeni społecznej jest niemożliwe. Do zagrożeń odnoszących się do sfery bezpieczeństwa informacyjnego i bezpieczeństwa informacji zalicza się, między innymi: manipulacje świadomością i psychiką przy pomocy środków masowego przekazu, ograniczanie wolności mediów, nacjonalizm, szowinizm, ksenofobię, cyberprzemoc, patologie społeczne, fonoholizm, alienację społeczną, konsumeryzm, sekciarstwo religijne, dewaluację wartości ludzkich, zacieranie różnic między dobrem a złem, kult przemocy, brutalizacja stosunków międzyludzkich, masowy import obcej kultury, tzw. kolonializm kulturowy innych państwa, kryzysy demograficzne, degradację infrastruktury komunikacyjnej, powstanie klasy tzw. kognitatorów, czyli osób nieuznających wartości narodowych, a odnajdujących się w wirtualnym świecie Internetu. Wraz z postępem cywilizacyjnym i rozwojem najnowszych technik informacyjnych, sieci i systemów teleinformatycznych, wzrosło współczesne znaczenie informacji. Na drodze poszukiwania nowych sposobów funkcjonowania człowieka informacja powinna być swoistym zwornikiem, tworząc bezpieczne środowisko informacyjne, które będzie miejscem spotkań dla ludzi, zbiorów danych i usług informacyjnych. Człowiek powinien być nie tylko konsumentem informacji, ale również producentem bezpieczeństwa informacji.